Prokuplje na dlanu

Друштво

БАДЊИ ДАН НАЈАВЉУЈЕ БОЖИЋ

  • Cutura
  • Festina
  • Bellavita
  • Vip


Објављено: 06.01.2022 u 00:20 | Аутор: Redakcija 0 коментар(a) БАДЊИ ДАН НАЈАВЉУЈЕ БОЖИЋ

Бадњи дан најављује један од највећих хришћанских празника Божић. Он представља последњи и најстрожи дан божићног поста, а уједно представља и велику срећу јер је то дан пре Христовог рођења

Бадњи дан је име добио по Бадњаку, храстовом дрвету, које се на тај дан сече и пали. Обичаји за Бадњи дан су се вековима преносили.

Главно обележје је Бадњак који се сече тог јутра, а храст за Словене представља свето дрво. Многи од обичаја су временом заборављени, а такође се и разликују од места до места, али постоје и они који су свима заједнички или слични. На пример ложење бадњака је повезано са огњем и огњиштем и то је средишњи елемент овог празника.

Симбол је рађања новог сунца, а млади храст је спаљивањем даван огњу ради нове године, а варнице које би избиле из пламена најављивале би род и принос.

Одлазак у сечу бадњака испраћен је пуцњима из пушака и прангија. Раном зором, мушкарци крећу, а најчешће отац и син, да пронађу и донесу кући бадњак.

Пре сечења дрвету се назове „добро јутро“ и честита му се празник и моли се да подари породици срећу и здравље. Потм се дрво посипа житом, а у неким крајевима обичај је да му се дарује колач који је посебно умешен за ту прилику. Дрво се такође не сме додирнути рукама, па онај који сече дрво мора носити рукавице.

Правило је да се дрво засеца са источне стране јер мора пасти на исток. Такође би га требало оборити са највише три ударца, а уколико не падне после тога онда се кида рукама, како се дрво не би мучило.

Први ивер који се одваја од бадњака је такође имао одређену моћ. Пазило се да он не падне на земљу, па зато у бадњаке иде још један мушкарац који би требало да ухвати овај ивер. Веровало се да би се стављањем првог ивера у карлицу помогло да се скупља кајмак дебео као ивер, или ако се стави на кошнице, пчелама неће моћи нико да науди. Такође се стављао и у воду коју су пили оболели ради оздрављења.

Када домаћин донесе бадњаке, прислони их на кућни зид и тек их са првим мраком уноси у кућу и стављају на огњиште.

У току дана домаћица је већ у неко сито ставила различите врсте житарица, сувог воћа и јабука и све се то поставља у врху стола на којем се вечера. У неким крајевима се сито ставља испод стола, а у неким поред огништа. Тим житом се посипа бадњак, слама и полажајник.

Пред вече домаћин уноси бадњак у кућу, куцајући на врата, а остали укућани га питају „Ко је?“. Он им одговара да бадњак долази у кућу и поздравља укућане са „Срећно вам Бадње вече“, на шта му они одговарају „Бог ти добро дао и среће имао“, док га домаћица дочекује сипајући по њему жито из сита.

Бадњак се целива, маже медом и ставља на огњиште. Према предању, када се стави на огњиште према њему се понаша као према живом бићу: кити се зеленим гранама, љуби, полива вином и житом

Обичај налагања бадњака на ватру је веома стар. Деца гранчицама распаљују ватру изазивајући варнице изговарајући „Колико искрица толико парица, пилића, кошница“.

За Бадње вече је такође карактеристично да се меси чесница, односно бадњачки колач. Чесница се не сече већ ломи рукама

Бадња вечера је посна, али је трпеза веома богата. Она треба да обилује јелом и пићем да би и нова година била богата и плодна. Неким јелима се придавао и магијски значај, па су та јела била обавезна. То су мед, лук (има амајлијско значење), пасуљ, купус, риба, воће (ораси, лешници, јабуке, суве шљиве).

Вечера би требало да протекне у миру и тишини. Слама која се разноси по кући, јело на поду и разношење ораха по ћошковима део су култа мртвих. То вече се у кући очекују домаћи покојници, јер се сматра дас у сви преци са укућанима, па је вечера зато тиха да се не би отерали и зато се три дана са трпезе не прикупља већ само доноси, а чак се и не чисти по кући.









Коментари

Нема коментара. Будите Ви први који ће оставити коментар.


Ваш коментар

Пошаљи

Коментари објављени на сајту prokupljenadlanu.rs не одражавају став власника и уредништва, као ни корисника сајта. Ставови објављени у текстовима појединих аутора такође нису нужно ни ставови редакције, тако да не сносимо одговорност за штету насталу другом кориснику или трећој особи због кршења ових Услова и правила коментарисања.

Строго су забрањени: говор мржње, увреде на националној, расној или полној основи и псовке, директне претње другим корисницима, ауторима новинарског текста и/или члановима редакције, постављање садржаја и линкова порнографског, политички екстремног, увредљивог садржаја, оглашавање и постављање линкова чија сврха није давање додатаних информација везаних за текст.

Строго је забрањено и лажно представљање, тј. остављање лажних података у пољима за слање коментара. Коментари који су написани великим словима неће бити одобрени.

Редакција сајта задржава право да не одобри коментаре који не поштују горе наведене услове.

Пријавите комунални проблем
ЈКП "Hammeum" Прокупље
у служби грађана


Анкета

Да ли возите бицикл?


Контакт

+381 69 75 53 12

[email protected]

Пошаљи